واكنش كاربران ايراني در رابطه با فيلتر تلگرام/ وزير ارتباطات از هموطنان عذرخواهي كرد

۱۹ بازديد

رسانه كليك – دو روز از فيلتر تلگرام پيام‌ رسان محبوب در ميان ۴٠ ميليون كاربر ايراني مي گذرد. روز گذشته ناگهان خبري در رسانه‌ ها دست‌ به‌ دست شد كه از فيلترينگ دائمي تلگرام حكايت داشت. حال شاهد عذرخواهي وزير ارتباطات در توييتر هستيم كه نوشته است: وظيفه دارم از صدها هموطن ايراني عذرخواهي كنم. 

به گزارش كليك؛ محمدجواد آذري‌ جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات ديروز در توييتي نوشت: شايعه‌هايي كه در خصوص قطع دائمي شبكه‌ هاي اجتماعي مطرح مي‌شود، صحت ندارد و به نظر مي‌رسد هدف آنها ايجاد نارضايتي‌ هاي اجتماعي و بدبيني عمومي است. بر اساس گفته مسئولان، پيام‌ رسان تلگرام به‌ دليل خط‌ دهي به اغتشاشگران و نشر اكاذيب از روز گذشته فيلتر شد.

اين خبر را يك منبع آگاه اعلام كرد و گفت اين پيام‌ رسان روسي براي هميشه در ايران از دسترس خارج شده است. به گفته وي، مسئولان مجموعه تلگرام با مقامات ايراني همكاري نكرده‌اند و مشكل، عبور از خط قرمز ايران از سوي يك پيام‌ رسان بيگانه با تعداد زيادي كاربر ايراني است. انتظار بر اين است كه پيام‌ رسان تلگرام با وجود نمونه‌ هاي داخلي مناسب و امن و حتي نمونه‌ هاي خارجي، به صورت دائمي فيلتر و از دسترس خارج شود. توصيه مي‌كنيم مردم از شبكه‌ هاي اجتماعي داخلي مانند سروش استفاده كنند.

اين منبع آگاه كه نامش فاش نشده، خبر داده بود فيلترينگ اينستاگرام موقتي است و تا هفته‌ هاي آينده برداشته خواهد شد. علاوه بر اين، برخي از رسانه‌ هاي جريان اصولگرا نيز كه از مدت‌ها پيش در پي فيلتر كردن تلگرام بودند، از اين اتفاق ابراز خشنودي كرده و در حمايت از آن مطالبي را منتشر كردند. حتي صدا و سيما نيز در همين مدت برنامه‌ هايي در دفاع از فيلتر شدن تلگرام پخش كرد.

دعوت به استفاده از پيام‌ رسان‌ هاي داخلي، در شرايطي اتفاق مي افتد كه كساني كه آنها را بررسي كرده‌اند، معتقدند به لحاظ كيفيت اصلا نمي‌ توان آنها را با نمونه‌ هايي مانند تلگرام مقايسه كرد. يكي از ويژگي‌ هاي مهم و كاربردي تلگرام، البته قابليت راه‌اندازي كانال روي آن بود. آخرين آمارهاي منتشر شده حاكي از فعاليت بيش از ۷۳۰ هزار كانال ايراني در تلگرام است. با اين‌ حال، روز گذشته روز واكنش‌ ها به فيلتر تلگرام بود. كاربران زيادي هركدام از زاويه ديد و موقعيت خود، به اين موضوع واكنش نشان دادند.

حتي برخي از چهره‌هاي اصولگرا نيز در اين زمينه مطالبي نوشتند؛ مثلا سيد محمود رضوي، تهيه‌كننده فيلم سينمايي ماجراي نيمروز و از حاميان قاليباف و رييسي در انتخابات رياست‌ جمهوري امسال، با انتقاد از رويكرد صدا و سيما در پوشش اخبار اعتراضات اخير، در توييتر نوشت: صدا و سيما به‌ جاي كمك به حل ماجراي اين روزها، بيشتر عصبي مي‌كند. به نظرم جاي تلگرام و اينستاگرام و واتس اپ بايد تلويزيون را فيلتر مي‌كردند. اخبار بي‌خاصيت، مصاحبه‌هاي مدل اول انقلاب، تحليل‌ هاي پيرمردي.

يكي از كاربران در توييتي نوشت: فيلتر كردن تلگرام، نهادهاي كوچك و بزرگ اقتصادي را با مشكل مواجه كرده و اگر ادامه‌ دار باشد، علاوه بر نارضايتي عمومي، به پتانسيل اعتراضي مسائل اقتصادي دامن مي‌زند.

در توييتي ديگر از سوي يكي از كاربران ناراضي از وضع موجود آمده است: فيلتر تلگرام و اينستاگرام بيشتر از هر چيزي به شمار بيكارهاي كشور اضافه مي‌كند؛ بيكاراني كه فضاي مجازي بازار جديدي پيش‌ روي آنها قرار داده بود. توييتر مدت‌ هاست فيلتر است؛ اما هر روز بر شمار كاربرانش اضافه مي‌شود. فيلترشكن هر فيلتري را دور مي‌زند.

از طرفي، يكي از دانشجويان خطاب به وزير ارتباطات در توييتي با لحن طنزگونه اين‌طور نوشت: آقاي جهرمي، ما همه جزواتمان را از گروه تلگرام دانلود مي‌كنيم؛ اگر جهت رفع فيلتر اقدام نكنيد، شاخص علمي كشور اين ترم به‌شدت افت خواهد كرد.

برخي از كاربران هم موضوع را به شكلي جدي‌ تر تحليل كرده‌اند. اين نظر يكي از كاربران توييتر است: عدم توضيح مقامات درباره مدت فيلتر بودن تلگرام و انتشار اخبار غيررسمي درباره فيلتر دائم، سه نتيجه دارد: ۱) كاهش اعتماد، در روزهايي كه اعتماد طلاست، ۲) استفاده بيشتر و عمومي‌ تر از فيلترشكن، ۳) رفتن به سمت اپ‌هاي خارجي ديگر به دليل آماده‌ نبودن اپ‌هاي ايراني.

يكي ديگر از كاربران با اشاره به طعنه‌هاي سياسي به دولت ناشي از فيلتر تلگرام نوشت: عده اي كه انتهاي آرزويشان فيلتر تلگرام بود، در حال حاضر به روحاني و وزيرش نيش و كنايه مي زنند و مي گويند: «گفته بودي دست ما روي دكمه فيلتر نمي‌رود». بنده شخصا در آن زمان با حرف روحاني مخالف بودم، الان هم كه تلگرام فيلتر شده، خوشحالم و به نظرم كار درستي است.

در زمينه افزايش استفاده از فيلترشكن هم يكي ديگر از كاربران نوشت: كار يكي از رفقا نصب برنامه‌ براي موبايل است. اين شخص مي‌گويد بعد از فيلتر تلگرام و اينستاگرام، مشتريان فيلترشكن و vpn چند برابر شده‌اند و تا حال حاضر وي بالاي دو ميليون تومان سود كرده است. اين به معناي رونق اقتصادي و ايجاد اشتغال است.

اين هم توييت يك برنامه‌ نويس كه كسب‌ و كارش روي بستر تلگرام بود: من يك برنامه‌ نويس ايراني هستم كه يكي از راه‌هاي كسب درآمدم، تلگرام بود! با اين فيلترينگ حداقل ۱۰ نفر از مشتري‌ هاي من تا به‌ حال درخواست بازگشت وجه زدند! شما بگوييد كه بنده چه كنم! كار انجام شده، ولي مشتري ها رضايت نمي‌دهند! چه كسي پاسخگو است؟ دو ماه ديگه عروسي در پيش دارم!

همه اين اتفاقات در حالي رخ مي دهد كه آذري جهرمي وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات در توييتي مي نويسد:

يكي از جهت گيري‌ هاي دولت براي حل معضل بيكاري، توسعه كسب‌ و كارهاي نوپا و تقويت فضاي مجازي بوده و خواهد بود.

وظيفه دارم از صدها هزار هموطن عزيزي كه بدليل شرايط اخير متضرر شده‌اند، عذرخواهي كنم.
با بازگشت آرامش، در حال مذاكره با شوراي امنيت كشور براي رفع محدوديت ها هستيم.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.