كيفيت تصوير در تلويزيون‌هاي SUHD ۲۰۱۶ سامسونگ

۱۷ بازديد

تلویزیون‌های SUHD ۲۰۱۶ سامسونگ

كيفيت تصوير، مهم‌ترين اولويت براي هر خريدار تلويزيون است. اين موضوع آنقدر اهميت دارد كه حتي قيمت را به رده دوم اولويت‌ها مي‌فرستد. در اين زمينه معمولا مردم به تعداد پيكسل‌هاي تلويزيون‌ها توجه مي‌كنند، اما امروزه شاخص‌هاي ديگري نيز براي افزايش كيفيت تصوير، بايد مورد توجه قرار گيرند. 

به گزارش كليك، سامسونگ در تلويزيون‌هاي SUHD 2016 خود براي افزايش كيفيت تصوير، هشت ميليون پيكسل صفحه نمايش را با سه فناوري ذرات كوانتومي (Quantum Dot) با سيستم توليد رنگ ۱۰ بيتي، دامنه ديناميكي بالا (HDR) و پنل فوق مشكي (Ultra Black Panel) همراه كرده است تا به سطح بالايي از كيفيت دست يابد.

توليد رنگ در تلويزيون‌هاي SUHD به لطف ذرات بسيار ريز كوانتوم دات اتفاق مي‌افتد، البته اين تنها ويژگي ذرات كوانتوم دات نيست و اين لايه كارهاي بيشتري نيز انجام مي‌دهد. يكي از اين كارها ايجاد درخشندگي بيشتر است، برخلاف ساير تلويزيون‌هاي موجود در بازار، خبري از فسفر زرد در SUHDهاي سامسونگ نيست و اين تلويزيون‌ها براي ايجاد درخشندگي از همان ذرات ريز كوانتوم دات استفاده مي‌كنند.

 سيستم ۱۰ بيتي در كنار ذرات كوانتومي تركيب برنده را به وجود مي‌آورد. هركدام از سه رنگ اصلي قرمز، سبز و آبي مي‌توانند ۱۰۲۴ رنگ ديگر توليد كنند كه با يك حساب ساده به اين نتيجه مي‌رسيم كه SUHdهاي سال ۲۰۱۶ سامسونگ بيش از يك ميليارد رنگ توليد مي‌كنند. اين سمفوني رنگي ميلياردي در كنار ميزان روشنايي و درخشندگي ۲.۵ برابري تصوير به نسبت ساير تلويزيون‌ها باعث مي‌شود به جاي ديدن تصاوير در آنها زندگي و لحظه‌ها را بيش از هر زمان ديگري حس كنيد.

در حال حاضر فناوري‌هايي مشابه كوانتوم دات در بازار وجود دارد كه ويژگي‌هاي شبيه به آن دارند، البته با اين تفاوت كه تمام فناوري‌هاي ديگر موجود در بازار براي محيط زيست خطرناك هستند و به آن آسيب مي‌رسانند چرا كه در آن‌ها از ماده سمي كادميوم استفاده شده كه هم براي طبيعت و هم براي انسان خطرناك است. محققان سامسونگ در كوانتوم دات از تركيب خاص و منحصر‌به‌فردي استفاده كرده‌اند كه عاري از هرگونه ماده سمي كادميوم است. اين تركيب خاص هيچ‌گونه خطري براي طبيعت و كاربران ندارد.

تفكيك رنگ‌هاي مشابه در تلويزيون‌هاي SUHD سال ۲۰۱۶ سامسونگ بيش از هر زمان ديگري دقيق شده. اين تفكيك دقيق به خاطر استفاده از فناوري دامنه ديناميكي بالا (HDR) در اين تلويزيون‌هاست. روشنايي صفحه نمايش در صنعت تلويزيون‌ها با واحد nit سنجيده مي‌شود، در تلويزيون‌هاي SUHD سامسونگ به لطف فناوري HDR اين عدد به بيشترين ميزان خود يعني ۱۰۰۰ نيت رسيده. اين فناوري تفكيك بهتر رنگ‌هاي تيره را در نواحي تاريك و رنگ‌هاي روشن را در نواحي پرنور سبب مي‌شود. فناوري HDR با الگو برداري از ميزان روشنايي كه چشم انسان قادر به ديدن آن است وارد دنياي تلويزيون‌هاي سامسونگ شده تا تفكيك‌پذيري رنگ‌ها و تصاوير ممكن باشد.

ضمانت تصاوير باكيفيت برعهده فناوري‌هاي ذرات كوانتومي و دامنه ديناميكي بالاست و افزايش كاربردپذيري و تجربه بصري بهتر براي كاربر در اثر استفاده از فناوري پنل فوق مشكي به وجود مي‌آيد. سامسونگ با الهام گرفتن از الگوي چشم پروانه، پنلي فوق مشكي طراحي كرده كه نور با برخورد به آن به‌جاي منعكس شدن در چشم كاربر، توسط پنل جذب يا منحرف مي‌شود و كاربر هيچ‌گونه مشكلي با نورهاي محيطي در هنگام ديدن تلويزيون نخواهد داشت. به اين ترتيب نه‌تنها تصاوير با رنگ‌هاي زنده‌تر و باكيفيت‌تري مي‌بينيد، بلكه هنگام تماشاي تلويزيون در خانه ديگر نيازي به تاريك كردن محيط نيست چرا كه نور محيطي هيچ‌گونه خللي در حظ بصري شما وارد نمي‌كند.

برای خرید تلویزیون به چه نکاتی توجه کنیم تا از خریدی هوشمندانه و مناسب برخوردار شوید.

اولین نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، اندازه صفحه نمایش تلویزیون است. انتخاب اندازه مناسب با توجه به ابعاد اتاق شما و فاصله نشستن از تلویزیون اهمیت زیادی دارد. عموماً برای اتاق‌های کوچک، تلویزیون‌های با صفحه کوچکتر و برای اتاق‌های بزرگ، تلویزیون‌های با صفحه بزرگتر مناسب‌تر هستند.

 

نکته دیگری که باید در نظر داشته باشید، کیفیت تصویر و ویژگی‌های تکنولوژیکی تلویزیون مورد نظر است. مطمئن شوید که تلویزیون دارای وضوح تصویر (رزولوشن) مناسبی مانند 4K باشد و از ویژگی‌های مانند HDR (High Dynamic Range) نیز پشتیبانی کند. همچنین، بررسی کنید که تلویزیون از تکنولوژی‌های مانند OLED یا QLED برخوردار است یا خیر، زیرا این تکنولوژی‌ها به بهبود کیفیت تصویر کمک می‌کنند.

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.