از نمايشگاه CES 2018 چه انتظاراتي داريم؟

۱۵ بازديد

رسانه كليك – نگاه اكثر علاقه‌مندان به دنياي فناوري به نمايشگاه 2018 CES دوخته شده است جايي كه به‌رسم هرسال غول‌هاي تكنولوژي تازه‌ترين گجت ها و دستاوردهايشان را در معرض نمايش قرار مي‌دهند. 

پس از اتمام تعطيلات كريسمس شيفتگان تكنولوژي چشم به تقويم دوخته و براي مهم‌ترين و جذاب‌ترين نمايشگاه فناوري جهان CES لحظه‌شماري مي‌كنند. اين رويداد مهم از نهم ژانويه يعني 19 دي‌ماه آغاز مي‌شود و مشتاقان دنياي بي‌مرز تكنولوژي منتظر هستند تا تازه‌ترين دستاوردهاي شركت‌هاي بزرگ را در اين نمايشگاه مشاهده كنند.

نمايشگاه CES هرساله در لاس‌وگاس و با شركت غول‌هاي تكنولوژي و استارتاپ هاي نوپا برگزار مي‌شود. امسال نيز همانند سال‌هاي قبل توقع داريم تا در جريان اين نمايشگاه تازه‌ترين محصولات و فناوري‌هاي نو را مشاهده كنيم. سال گذشته تمركز بيشتر شركت‌ها بر روي واقعيت افزوده و تكنولوژي‌هاي وابسته به آن بود امسال نيز اين فناوري مورد لطف شركت‌هاي مختلف قرار خواهد گرفت اما قطعا مباحث و موضوعات ديگري نيز موردتوجه خواهد بود. از خانه‌هاي هوشمند گرفته تا دستيارهاي هوشمند و مبتني بر هوش مصنوعي كه از همه آنها در سال 2018 بيشتر خواهيم شنيد؛ اما اين تمام ماجرا نيست و بايد منتظر محصولات متنوع‌تري در جريان CES 2018 باشيم. اگر علاقه‌مند هستيد كه بدانيد امسال در اين نمايشگاه جذاب چه خبر است و چه محصولاتي انتظارمان را مي‌كشند در ادامه به برخي از اين فناوري‌ها و محصولاتي كه امسال موردعنايت كمپاني‌هاي بزرگ قرارگرفته مي‌پردازيم:

خانه هوشمند

خانه‌هاي هوشمند مبحثي تازه در دنياي فناوري نيستند اما پيش‌ازاين توجه اي به اين فناوري مهم كه با زندگي خانوادگي‌مان مربوط است نشده بود اما كم‌كم ردپاي لوازم‌خانگي هوشمند به زندگي‌مان باز مي‌شود و خانه‌هايمان را هوشمند مي‌كند. با توجه به اطلاعات منتشرشده امسال در جريان نمايشگاه CES 2018 از خانه‌هاي هوشمند بيشتر خواهيم شنيد آمازون و گوگل با دستيارهاي هوشمندشان گواه اين مدعا هستند. اين دو بلندگوي هوشمند به‌نوعي دستيار هوشمند خانه خواهند بود؛ اما گوگل و آمازون تنها كمپاني‌هاي فعال در اين حوزه نيستند و اپل نيز با پلتفرم HomeKit حرفي براي گفتن خواهد داشت هرچند كه مدت‌هاست اين شركت در نمايشگاه CES حضور ندارد اما فعاليتش در عرصه خانه‌هاي هوشمند با توجه به حضور رقيبانش در اين نمايشگاه قوت خواهد گرفت. سامسونگ نيز بيكار نمي‌نشيند و قرار است محصولات و لوازم‌خانگي هوشمند خود را تحت مديريت دستيار صوتي محبوبش بيكسبي رونمايي كند. شركت رقيب كره‌اي سامسونگ يعني ال‌جي نيز بي‌كار نخواهند نشست و در جريان نمايشگاه امسال لوازم‌خانگي هوشمندش را به رخ خواهد كشيد.

اسپيكرهاي هوشمند

سال 2017 سال اسپيكرها و دستيارهاي هوشمند بود و اين گجت هاي هوشمند توانستند جايگاه خود را در ميان كاربران پيدا كنند و قطعا در CES 2018 از آنها بيشتر مي‌شنويم. گوگل و آمازون كه پيش‌تر دو اسپيكر هوشمند خود را معرفي كرده‌اند؛ گوگل هوم و آمازون اكو جدي‌ترين رقيبان در عرصه دستيارها و اسپيكرهاي هوشمند هستند اما در نمايشگاه CES امسال قرار است مايكروسافت نيز با معرفي اسپيكر هوشمند خود با اين دو شركت رقابت كند. ال‌جي نيز به‌احتمال‌زياد برنامه‌هايي براي رونمايي از دستيار هوشمند خود خواهد داشت. گوگل نيز طبق اخباري كه منتشر كرده است قصد دارد اسپيكر هوشمندي ويژه خودروها در جريان CES امسال رونمايي كند. با اين تفاسير بازار رونمايي اسپيكرها و دستيارهاي هوشمند امسال بسيار داغ خواهد بود.

واقعيت مجازي، واقعيت افزوده و تركيبي

فناوري واقعيت افزوده سال گذشته به‌شدت مورد اقبال كمپاني‌هاي بزرگ قرارگرفته بود امسال نيز فناوري‌هاي مربوط به واقعيت مجازي و افزوده در نمايشگاه CES حضور خواهند داشت و احتمالا مثل سال گذشته شاهد رونمايي از هدست هاي واقعيت مجازي پيشرفته‌تري باشيم. علاوه بر غول‌هاي تكنولوژي بايد انتظار حضور استارتاپ هاي نوپا در اين عرصه را داشته باشيم. علاوه بر هدست ها و گجت هاي جانبي حضور شركت‌هاي تولدي كننده سخت‌افزارهاي مربوط به اين بخش همانند كوالكام نيز پيش‌بيني مي‌شود.

علاوه بر فناوري واقعيت افزوده، تكنولوژي واقعيت مجازي و تركيبي نيز مهمانان ويژه اين نمايشگاه خواهند بود و احتمال مي‌رود پيوند بيشتر اين فناوري‌ها با تلفن‌هاي هوشمند را شاهد باشيم.

گجت هاي سلامتي و پوشيدني

بخش ديگري كه طي سال‌هاي اخير در نمايشگاه CES به‌شدت پرطرفدار بوده گجت هاي پوشيدني و سلامتي است. اين گجت ها طي ساليان گذشته فراز و نشيب‌هاي بسياري را سپري كرده‌اند اما هم چنان بخش مهمي از رويدادهاي فناوري را از آن خودكرده‌اند. هرچند كه برخي از فعالان و توليدكنندگان گجت هاي سلامتي و پوشيدني فيت بيت علاقه‌اي به حضور در اين نمايشگاه ندارند و به‌طور مستقل محصولاتشان را معرفي و رونمايي مي‌كنند بااين‌حال مي‌توان به فعاليت شركت‌هاي توليدكننده تلفن هوشمند كه دستي نيز بر آتش توليد گجت هاي سلامتي دارند اميدوار بود. هرچند كه سال گذشته در لاس‌وگاس شاهد رونمايي از گجت هاي پوشيدني ال‌جي و موتورولا بوديم و امسال به‌احتمال‌زياد از اين بخش نبايد توقع آن‌چناني داشته باشيم.

ضمن اينكه احتمالا در CES امسال شاهد كفش، ساعت، لباس، كمربند هوشمند هستيم و خبري از دستبندهاي هوشمند نخواهد بود.

تلفن‌هاي هوشمند

مگر مي‌شود نمايشگاه CES برگزار شود و خبري از تلفن‌هاي هوشمند متنوع و جذاب نباشد. هرچند كه به‌دليل نزديكي زماني به كنگره جهاني موبايل نمي‌توان توقع دست‌پر بودن شركت‌هاي توليدكننده تلفن‌هاي هوشمند را داشت اما اين بدين معنا نيست كه هيچ تلفن هوشمندي در اين نمايشگاه معرفي نمي‌شود. گفته‌شده كه سوني قرار است در CES 2018 نخستين موبايل خود را با پردازنده اسنپدراگون 845 در لاس‌وگاس رونمايي كند. سوني ازجمله كمپاني‌هايي است كه شيفته نمايشگاه CES است به همين دليل قطعا دست‌خالي به اين رويداد نمي‌آيد. علاوه بر سوني هواوي نيز قرار است گوشي‌هاي هوشمند Mate 10 و Mate 10 پرو را به CES 2018 بياورد. هم‌چنين هواوي قصد دارد تا از تبلت مديا بد M5 رونمايي كند.

در نمايشگاه امسال از نسل پنچم اينترنت نيز بيشتر خواهيم شنيد.

محصولات ديگر:

خودروهاي هوشمند: در نمايشگاه CES امسال انتظار داريم كه خودروهاي هوشمند و خودران بيشتر بشنويم و اطلاعات بيشتري از فناوري‌هاي اين محصولات منتشر شود.

ربات‌ها: روباتيك روزبه‌روز درحال‌توسعه است پس تعجبي ندارد كه امسال برخلاف سال‌هاي گذشته از ربات‌ها بيشتر بشنويم و استارتاپ هاي نوپا روبات‌هاي جذاب و كاربردي را به CES امسال بياورند.

تلويزيون‌هاي هوشمند: تلويزيون‌ها روزبه‌روز در حال پيشرفت هستند كيفيتشان بهتر مي‌شود، باريك‌تر مي‌شوند و از همه مهم‌تر هوشمندتر مي‌شوند. امسال نيز مانند سال‌هاي گذشته شركت‌هاي بزرگ توليدكننده تلويزيون با تازه‌هايشان شگفت‌زده‌مان خواهند كرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.