اتفاقي عجيب؛ اپليكيشن‌هاي گوگل در IOS بهتر از اندرويد كار مي‌كنند

۱۶ بازديد

سيستم‌عامل اندرويد محصولي از شركت گوگل است. اين شركت علاوه بر طراحي و ساخت سيستم‌عامل اندرويد، اپليكيشن‌هاي اندرويدي را نيز به بازار ارائه مي‌دهد. اما اخيراً مشاهده شده است كه عملكرد اين اپليكيشن‌هاي توليد اين شركت روي پلت‌فرم‌هاي اپل بسيار بهتر از عملكرد آن‌ها روي سيستم‌عامل اندوريد است. 

به گزارش كليك، بسياري از اپليكيشن‌هاي اپل مانند تقويم، صفحه‌كليد و غيره كه توسط گوگل ساخته شده‌اند بسيار روان و بدون هيچ مشكلي بر روي سيستم‌عامل iOS كار مي‌كنند و بسيار از كاربران از لذت مي‌برند. اين در حالي است كه همين اپليكيشن‌ها توسط گوگل براي اندرويد نيز ساخته شده‌اند اما در برخي از موارد كاربران با باگ‌هايي در اين اپليكيشن‌ها مواجه مي‌شوند. نكته جالب توجه اين است كه بسياري از اپليكيشن‌هايي كه توسط خود اپل براي سيستم‌عامل iOS ساخته مي‌شود، داراي باگ‌هاي زيادي است. اما به دليلي محدوديت‌هاي اپل براي استفاده از اپليكيشن‌هاي توليد شده از طرف ساير شركت‌ها به غير از اپل، تعدادي از قابليت‌هاي برخي از اپليكيشن‌ها روي دستگاه‌هاي اپل غيرفعال است. مثلاً اگر كاربري بخواهد از صفحه‌كليد گوگل براي اين دستگاه‌ها استفاده كند، قابليت تصحيح املايي آن غيرفعال خواهد بود اما باوجود اين استفاده از آن مي‌ارزد.

به نظر مي‌رسد قابليت‌هاي اپليكيشن‌هايي كه گوگل طراحي و ساخته است بايد روي سيستم‌عامل اندرويد نيز عملكردي به همين خوبي داشته باشند اما چيزي كه در عمل ثابت شده است درست برخلاف آن است. شايد دليل عملكرد بهتر اپليكيشن‌ها حتي اپليكيشن‌هايي كه توسط گوگل توليد شده‌اند روي سيستم‌عامل iOS سادگي، رواني و توسعه بهتر اسن سيستم‌عامل باشد.

هرچند اپل هنوز به كاربران خود اجازه نصب اپليكيشن‌هايي مثل تقويم، مرورگر وب و ايميل را كه توسط توسعه‌دهندگان ديگري طراحي و توليد شده صورت پيش‌فرض بر روي سيستم‌عامل iOS نمي‌دهد و اين امر باعث مي‌شود كه برخي از كاربران فكر كنند هيچ راه فراري براي نصب اپليكيشن‌هايي به غير از اپليكيشن‌هاي اپل روي سيستم‌عامل iOS وجود ندارد. اما اپل ويجت‌ها و ابزاري در اختيار كاربران قرار داده ‌است كه مي‌توان با استفاده از اين ويجت‌ها و ابزارها اپليكيشن‌هاي ساير شركت‌ها را نيز روي سيستم‌عامل ‌iOS نصب كرد.

مثلاً اپليكيشن Hangout كه يكي از اپليكيشن‌هاي پيام‌رسان يا چت گوگل است را مي‌توان به‌راحتي روي سيستم‌عامل iOS نصب كرد بدون اينكه هيچ‌گونه مشكلي براي كاربر پيش بيايد. اگر اين اپليكيشن را روي سيستم‌عامل اندرويد نصب كنيد هر ماه مكان دكمه‌ها و شكل ظاهري آن‌ها تغيير مي‌كند. اما قابليت جالبي كه در اين نرم‌افزار هنگام اجرا شدن روي سيستم‌عامل iOS مشاهده مي‌شود، وجود منوي به اشتراك گذاري در سمت راست صفحه اپليكيشن است كه براي به اشتراك گذاري فايل بين كاربران استفاده مي‌شود. اين قابليت توسط گوگل از مهرماه سال گذشته براي كاربران اندرويد نيز فعال شده است كه به آن Direct share يا به اشتراك گذاري مستقيم گفته مي‌شود. اما hangout پشتيباني از اين قابليت را از ماه گذشته شروع كرده است و تاكنون اين قابليت براي كاربران اين اپليكيشن روي سيستم‌عامل اندوريد فعال نبود.

مثال ديگر قابليت جستجوي مرور‌گر گوگل است كه هرچند اين قابليت مخصوص كاربران اندرويد ساخته و طراحي شده است اما گاهي كاربران هنگام كار با آن دچار مشكل مي‌شوند. گاهي كاربر جستجويي را با استفاده از مرورگر انجام مي‌د‌هد ولي نتيجه جستجوي كاربر در مرورگر ذخيره نمي‌شود و همه چيز ناگهان ناپديد مي‌شود.

مثلاً در جديدترين نسخه اندرويد وقتي كاربر مرورگر را باز مي‌كند و جستجويي انجام مي‌دهد و ناگهان مجبور مي‌شود كه در حين كار، اپليكيشن ديگري را باز كند، وقتي دوباره مرورگر را باز مي‌كند متوجه مي‌شود كه نتايج جستجو از بين رفته‌اند و ديگر وجود ندارد. اما اگر از همين مرورگر روي سيستم‌عامل iOS استفاده شود، حتي اگر به هر دليلي مرورگر بسته شود‌ باز هم نتايج جستجو روي آن ذخيره شده است و كاربران دوباره مي‌تواند به اين نتايج مراجعه كند.

هرچند هنوز اين اپليكيشن‌ها به گونه‌اي طراحي نشده‌اند كه مخصوص استفاده در پلت‌فرم‌هاي اپل باشند و هنوز انسجام و همبستگي موجود ميان اپليكيشن‌هاي اپل را ندارند اما بايد گفت خوشبختانه يا متأسفانه گوگل در زمينه طراحي و توليد اپليكيشن نسبت به اپل فعال‌تر و باهوش‌تر است و به نظر مي‌رسد در آينده نزديك اپليكيشن‌هاي خود را به نحوي طراحي كند كه قابليت اجرا روي پلت‌فرم يا دستگاه‌هاي اپل را داشته باشند. حتي در مقايسه اپليكيشن ايميل گوگل و اپل نيز اين ذكاوت و باهوشي به چشم مي‌خورد. يكي از قابليت‌هاي جالب توجه ايميل گوگل دسته‌بندي ايميل‌هاي دريافتي و نوتيفيكيشن دريافت ايميل است كه اپليكيشن اپل فاقد اين قابليت است. قابليت‌هاي اپليكيشن گوگل حتي هنگام اجرا شدن روي سيستم‌عامل iOs هم به همين خوبي است.

اپليكيشن Google’s Motion Still هم يكي ديگر از اپليكيشن‌هايي است كه به‌سرعت به يكي از اپليكيشن‌هاي پيش‌فرض سيستم‌عامل اندرويد تبديل شد. نكته قابل توجه در خصوص اين اپليكيشن اين است كه قفل كدهاي اين اپليكيشن شكسته شده است و به همين دليل اين اپليكيشن را مي‌توان روي ساير سيستم‌عامل‌ها ازجمله سيستم‌عامل iOS نيز نصب و اجرا كرد.

شايد برخي از كاربران بگويند كه دوربين برخي از گوشي‌هاي هوشمند قابليت ثبت تصاوير با حركت‌هاي جزئي را دارد و ثبت اين تصاوير از طريق اين دوربين‌ها خيلي ساده و راحت است، و علاوه بر اين به اشتراك گذاري اين نوع تصاوير هم ساده و آسان است.

مثلاً در گوشي‌هاي HTC براي ثبت تصاوير متحرك از قابليتي با نام Zoe مي‌توان استفاده كرد اما همين قابليت در گوشي‌هاي سامسونگ به نام Gif شناخته مي‌شود. در دستگاه‌هاي اپل براي ثبت تصاوير متحرك از قابليتي با نام Live Photo استفاده مي‌شود. اما هركدام از اين قابليت‌ها به‌نوبه خود داراي مشكلات و كمبودهايي هستند.

كاري كه قابليت Live Photos در اپل انجام مي‌دهد اين سات كه هنگام فشار دادن دكمه شاتر مقدار كمي حركت را ثبت مي‌كند و به‌اين‌ترتيب تصاوير به‌صورت متحرك ديه مي‌شوند. براي مشاهده اين عكس‌ها در هر پلت‌فرم اپل بايد دكمه ۳D Touch را فشار دهيد. اما شايد فشار دادن و نگه‌داشتن اين دكمه براي مشاهده حركت تصوير براي همه خوشايند نباشد.

در مقابل كاري كه اپليكيشن Motion Stills گوگل انجام مي‌دهد اين است كه تمام حركت‌ها را ثبت مي‌كند و عكس را به همراه يك لغزنده روي آن به كاربر نمايش مي‌دهد. قالب اين عكس شبيه به قالب اينستاگرام است. كاربر با تكان دادن اين لغزنده مي‌تواند تمامي حركت‌ها در هنگام ثبت تصوير را مشاهده كند. اين تصاوير مي‌توانند حاوي لحظات بسيار زيبا باشند و براي بيننده بسيار جذاب و ديدني خواهند شد.

نكته بسيار خوب و قابل توجه در اين اپليكيشن ثبت تصاوير به‌صورت فيلم كوتاه و يا فرمت Gif است. فرمت Gif همان فرمتي است كه بسياري از كاربران از آن براي عكس‌هاي به اشتراك گذاشته شده استفاده مي‌كنند و بر روي تمامي دستگاه‌ها و پلت‌فرمها قابل خواندن و اجرا شدن است. نكته ناخوشايند در خصوص تصاوير متحرك ثبت شده توسط اپل اين است كه كاربران بايد تصوير متحرك را در فرمت جديدي كه فقط در پلت‌فرم‌هاي اپل قابل خواند است ثبت كنند و كاربران ساير پلت‌فرم‌ها نمي‌توانند حركت را در اين تصاوير متحرك مشاهده كنند.

نكته جالب توجه ديگر در خصوص اپليكيشن Motion Stills اين است كه اين اپليكيشن قابليت نصب و اجرا شدن روي سيستم‌عامل iOS را دارد و حتي عملكرد آن روي اين سيستم‌عامل بسيار بهتر از عملكرد آن روي سيستم‌عامل اندرويد است. حتي وضوح تصاوير ثبت شده با استفاده از اپليكيشن Motion Stills بسيار بهتر از تصاويري است كه توسط دوربين‌هايي كه قابليت ثبت تصاوير متحرك رادارند، گرفته شده است. درواقع دوربين‌ها براي ثبت تصاوير متحرك با كيفيت نياز به سخت‌افزار قوي دارند در صورتي‌كه اين اپليكيشن نياز به چنين سخت‌افزاري با پيكره‌بندي قوي ندارد.

با توجه به نكات گفته شده به نظر مي‌رسد گوگل بايد تلاش خود را در جهت بهبود كارايي اين اپليكيشن‌ها روي دستگاه‌هاي اندرويدي افزايش دهد. گوگل سرشار از ايده است و بهتر است از ايده‌هاي خود براي بالا بردن سطح اپليكيشن‌هاي اندرويدي استفاده كند. چيزي كه اپل فاقد آن است.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.