در پس پرده ي تبليغات رديابي شماره موبايل چه چيز انتظار شما را مي كشد؟

۱۵ بازديد

Everything you need to know about Trace a Mobile Number

آيا رديابي موقعيت يك شخص از طريق شماره موبايل امكان پذير است؟ آيا ادعاي بعضي از تبليغات ها در مورد روش هاي رديابي با استفاده از روشي كه ادعا مي كنند، حقيقت دارد؟ در مورد تكنولوژي‌هاي رديابي چه مي دانيد؟

 

كليك– با رواج استفاده از گوشي هاي هوشمند، موجي از تبليغات گسترده در مورد رديابي با استفاده از شماره موبايل فراگير شده است و كلاه برداران زيادي به دنبال سودجويي هاي خود در اين بازار داغ هستند، در اين مقاله سعي داريم شما را با هر آنچه كه بايد درباره رديابي شماره موبايل بدانيد آشنا كنيم تا در دام اشخاص سودجو نيفتيد.

در ميان تبليغات گسترده اي كه براي رديابي مكان از طريق موبايل مي شود رايج ترين آنها اين است كه با يك سرويس آنلاين/آفلاين يا يك برنامه/اپليكيشن ادعا مي‌كنند كه مي توانند با دريافت شماره موبايل، مكان فعلي صاحب شماره را بيابند. ولي آيا اين واقعيت دارد؟

اگر مي خواهيد به اين موضوع پي ببريد نخست بايد درباره تكنولوژي‌هاي رديابي مويابل توضيحاتي بدهيم، درحال حاضر دو نوع تكنولوژي در دنيا براي رديابي شماره موبايل وجود دارد كه يكي بر پايه GPS بوده و  ديگري وابسته به شبكه اپراتورهاي ارائه دهنده سيم كارت است.

جي‌پي‌اس (GPS) چيست و چگونه  مي تواند رديابي مي كند؟

جي‌پي‌اس (GPS) يا سامانه موقعيت يابي جهاني يك تكنولوژي‌ است كه در آن ماهواره‌هايي كه هميشه در مدار مشخصي حركت مي‌كنند، سيگنال‌هايي را به زمين ارسال مي‌كنند. موقعيت ماهواره‌ها به گونه‌اي است كه در هر سطحي از زمين حداقل ۴ ماهواره بر روي سرمان قرار گرفته است. گوشي‌ها با داشتن يك چيپ سخت افزاري مخصوص اين سامانه، سيگنال‌ها را دريافت كرده و  از آنجايي كه سه پارامتر مكان ارسال، مكان دريافت و فاصله هميشه به يكديگر بستگي دارند، مي‌توانند با در دست داشتن مكان ماهواره و فاصله (كه از داده‌هاي موجود در سيگنال‌ها محاسبه مي‌شوند)، مكان ما  را مشخص كند.

gps for mobile

همانطور كه فهميديد مكان يابي از طريق GPS به شبكه موبايل يا شماره موبايل بستگي ندارد و هر دستگاه گيرنده سيگنال مي‌تواند آن را بفهمد اما اصلا امكان فهميدن موقعيت يك دستگاه ديگر تا زماني كه آن دستگاه خود موقعيتش را به ما ندهد وجود ندارد. در گوشي‌هاي هوشمند هم وضع به همين منوال است تا وقتي كه برنامه‌اي اطلاعات مكاني GPS اش را به كسي ارسال نكند موقعيتش از اين طريق مخفي خواهد ماند. اين برنامه‌ها اغلب (نه هميشه) در دسته برنامه‌هاي شنود يا جاسوسي قرار دارند كه استفاده از آن‌ها مستلزم نصبشان بر روي گوشي هدف است.

در نتيجه مطمئن باشيد با در دست داشتن شماره موبايل، امكان رديابي از طريق GPS گوشي فرد، به هيچ وجه امكان پذير نيست.

موقعيت يابي راديو‌يي يك گوشي موبايل

در اين تكنولوژي ما شاهد نوع متفاوتي از رديابي هستيم كه كاملاً وابسته به سيم كارت و اپراتور ارائه دهنده است و به ديگر تكنولوژي‌ها نظير GPS و … وابسته نيست. در موقعيت يابي راديويي، سيگنال‌هاي ارسال شده از يك منبع توسط حداقل دو دريافت كننده (دكل‌هاي مخابراتي يا اپراتورها) آناليز گشته و نتايجي ارائه مي شود.

 يكي از اين روش‌ها موقعيت يابي هزلولي است كه با توجه به تاخير (TDOA) بين دريافت سيگنال توسط دو دكل از يك منبع (گوشي) و محاسبه فاصله هر كدام از آن‌ها با منبع سيگنال‌ها، يك هزلول بدست مي‌آيد. با وجود سه دكل، مختصات X (طول) و Y (عرض) جغرافيايي گوشي و با وجود دكل چهارم مختصات Z (ارتفاع) اش هم بدست مي‌آيد. با توجه به وجود تعداد زيادي دكل، مختصات پيدا شده دقيق تر هم به دست خواهد آمد.

Radio positioning a mobile phone

اما  نكته ي جالب اينجاست كه همه اين محاسبات و اطلاعات خام پيش از رديابي توسط اپراتورها و ارائه دهندگان شبكه موبايل انجام مي‌شود يعني  اين نتايج تنها با درخواست مراجع قضايي و يا نيروهاي امنيتي از جمله پليس و … تحويلشان داده مي‌شود؛  پس چطور در اين تبليغات ادعاي آن مي شود كه به  به اين اطلاعات دسترسي دارند؟!

پس خيالتان از اين بابت راحت باشد چون  بدون تاييد مراجع قضايي و پليس، اپراتورها اطلاعات مكاني شماره موبايل را در اختيار هيچ شخص يا شركت ثالثي قرار نخواهند گرفت.

در پس  پرده ي اين تبليغات و برنامه‌هاي هك چه چيز وجود دارد؟

بايد گفت كه  در پس اين ادعاهاي واهي هيچ چيز قرار ندارد و اغلب اين  تبليغ كننده‌ها كه چنين محصولات و امكانات اغلب جاسوسي را به فروش مي‌گذارند پس از دريافت پول از شما در بهترين حالت هيچ برنامه‌اي را تحويلتان نخواهند داد يا يك برنامه‌اي به شما داده و مي‌گويند كه” اين را در گوشي فرد مورد نظر نصب كن”  چيزي كه امكان پذير نيست، چون معمولاً به دليل قابليت‌هاي امنيتي متعدد موجود در گوشي‌ها، حتي با داشتن دسترسي فيزيكي به گوشي هم ممكن است امكان پذير نباشد.

اوج فاجعه در اين ماجرا اين است كه اين تبليغ كننده‌ها پس از دريافت پول، در اكثر سناريو‌ها علاوه بر  اينكه پول مفتي به جيب خواهند، حتي ممكن است به خود شما نيز آسيب برسانند. فرض كنيد  اين اشخاص به عنوان يك برنامه هك كننده، برنامه‌اي را به شما بدهند كه  اين برنامه نه تنها كاري نمي‌كند، بلكه ممكن است اطلاعات خود شما را هم به سرقت ببرد. اطلاعات حساسي از جمله رمز‌هاي عبور، تصاوير و فايل‌هاي شخصي، اطلاعات حساب‌هاي بانكي و … . حتي ممكن است پا را فراتر بگذارند و به سيستم عامل شما هم آسيب برسانند.

توصيه ي ما اين است كه اصلا به اين تبليغ ها اعتماد نكنيد چون اگر پولتان را به چنين اشخاصي بدهيد نه تنها پولتان را در مقابل هيچ باخته‌ايد بلكه امنيت اطلاعات خود را  هم در خطر انداخته ايد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.