چگونه اطلاعات موقعيت مكاني گوشي، امنيت شما را به خطر مي اندازد؟

۸ بازديد

اطلاعات مربوط به موقعیت مکانی

«اين برنامه هر حركت شما را رديابي مي‌كند». حتماً شما هم تاكنون با اين تيترهاي اغراق آميز مواجه شده‌ايد. در مواجهه با اين مطالب چقدر احساس ناامني مي‌كنيد؟ يك سؤال مهم ديگر اين است كه آيا شما مي‌دانيد چطور بايد از اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني خود در گوشي‌هاي هوشمند حفاظت كنيد؟

 

هر روز يك خبر جديد در خصوص فاش شدن اطلاعات از طريق استفاده از موقعيت مكاني گوشي ها منتشر مي‌شود كه جديدترين آن شايد خبري باشد كه در خصوص اپليكيشن ردياب سلامتي Strava مطرح شد. اين اپليكيشن به صورت كاملاً اتفاقي محل استقرار پايگاه‌هاي نظامي آمريكا در سوريه و بخش هايي از آفريقا را كه اين كشور سال‌ها است تلاش مي‌كند وجود آن‌ها را مخفي نگه دارد را فاش كرد.

هرچند كه اين خبر خاص جز نكات مثبت نرم افزارهايي است كه موقعيت افراد را رديابي مي‌كنند، اما نكته مهمي كه مي‌خواهيم در مورد آن صحبت كنيم، حفظ حريم خصوصي شما در مواجهه با اين نرم افزارهاست. آيا شما در خصوص اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني خود حساسيت لازم را داريد؟ اصلاً مي‌دانيد كدام برنامه ها مكان شما را رديابي كرده و آن را به صورت عمومي به اشتراك مي‌گذارند؟

همه چيز عمومي است، مگر آنكه شما آن را تنظيم كنيد!

قاعده اول و مهم در حفظ حريم خصوصي ديجيتال اين است: فرض كنيد كه همه اطلاعات شما براي عموم منتشر مي‌شود؛ مگر اينكه تنظيمات آن را بررسي و حريم شخصي خود را مشخص كنيد.

معمولاً تنظيمات برنامه ها و شبكه هاي اجتماعي به صورتي است كه اطلاعات خصوصي افراد را محافظت مي‌كنند، اما چندين و چندين مورد قصور در گذشته مشاهده شده است؛ بنابراين شما هميشه بايد در هر برنامه اي كه نصب مي‌كنيد، اول تنظيمات حريم خصوصي آن را بررسي كنيد و اگر انتشار برخي از اطلاعات را دوست نداشتيد، اين تنظيمات را تغيير دهيد يا استفاده از آن شبكه اجتماعي و نرم‌افزار را متوقف كنيد.

در شبكه هاي اجتماعي مانند فيس بوك و اينستاگرام معمولاً هنگام اشتراك گذاري عكس ها، بخشي نشان داده مي‌شود كه مربوط به اشتراك گذاري عمومي داده هاي مرتبط با محل است، شما بايد در اين مرحله دقت داشته باشيد كه آيا مي‌خواهيد مكان گرفتن عكس شما براي عموم به نمايش گذاشته شود يا خير.

در برنامه هاي رديابي تناسب اندام، تقريباً مي‌توان گفت كه هميشه مكان شما رديابي مي‌شود، چرا كه اين رديابي در واقع اساس كار اين نوع از نرم افزارها است؛ به عنوان مثال در مورد اپليكيشن Strava كه عمدتاً توسط دوچرخه سواران استفاده مي‌شود، رديابي مكان، هسته اصلي اين سرويس است، اما اين بدان معنا نيست كه شما بايد آن را به صورت عمومي به اشتراك بگذاريد، بلكه بايد در بخش تنظيمات اين نرم افزارها خصوصي ماندن اطلاعات را كنترل كنيد.

شايد اين موضوع اكنون بي اهميت باشد اما يك روز انتشار اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني مي‌تواند دردسرساز شود

احتمالاً شما هم جز افرادي باشيد كه اكنون با انتشار اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني خود مشكلي نداشته باشيد. حتماً مي‌گوييد چه اشكالي دارد اگر دوستان من در فيس بوك بدانند كه من شام كجا خورده‌ام؟ من همه اين افراد را مي‌شناسم و به آنها اطمينان دارم.

اما واقعيت اين است كه شما بايد تمام احتمالات را براي آينده را در نظر بگيريد. چون انتشار اطلاعات با اين جزئيات مي‌تواند زماني كه روابط دوستانه و يا شخصي شما دچار تغيير شد، دردسرساز شود (مگر آنكه آنها را به موقع پاك كنيد).

در واقع عقل سليم حكم مي‌كند كه تمام پيامدهاي بالقوه تاريك را در نظر بگيريم؛ مثلاً فرض كنيد شما تمام اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني خود را در يك برنامه رديابي تناسب اندام به صورت عمومي به اشتراك مي‌گذاريد. اگر از اين برنامه در طول يك هفته يا چند ماه استفاده كنيد، هر كسي مي‌تواند عادت‌هاي شما را ياد بگيرد. اينكه شما كجا زندگي مي‌كنيد و چه زمان هايي عادت داريد كه به پياده روي برويد، مخصوصاً اگر در مكان هاي خلوت و يا در شب ها پياده روي مي‌كنيد، انتشار اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني مي‌تواند براي شما بسيار خطرناك باشد.

اين توصيه ها به اين معنا نيست كه شما بايد هميشه بدبين باشيد و از اين نرم افزارها بترسيد؛ فقط كافي است كمي در خصوص انتشار اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني خود حساس باشيد.

و در نهايت، اگر شما درباره اشتراك گذاري موقعيت بي تفاوت هستيد يا دليل خاصي براي اين كار نداريد بهتر است كه اين امكان در گوشي خود را خاموش نگه‌داريد.

كدام برنامه ها به اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني شما دسترسي دارد؟

صرف نظر از اينكه از كدام پلتفرم استفاده مي‌كنيد (Android يا iOs)، هر برنامه‌اي كه شما نصب مي‌كنيد، بايد درخواست دسترسي به ويژگي‌هاي خاص مانند مكان را به شما نشان دهد. بعد از نصب حتي اگر شما از اين نرم افزار استفاده هم نكنيد باز هم مي‌تواند موقعيت مكاني شما را رديابي كند.

خوشبختانه، به راحتي مي‌توانيد فهرستي از تمام برنامه هايي كه به موقعيت مكاني شما دسترسي دارند را پيدا و آنها را خاموش كنيد.

نحوه پيدا كردن نرم افزارهايي كه به موقعيت مكاني دسترسي دارند در آي او اس

در بخش تنظيمات گوشي Privacy را پيدا كنيد. گزينه بالا در اينجا بخش موقعيت مكاني (Location Services) است كه فهرستي از برنامه هايي كه دسترسي به اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني را دارند نشان مي‌دهد. همچنين در اين بخش شما مي‌توانيد بفهميد كه اين نرم افزارها چه زماني موقعيت مكاني شما را مي‌بينند. به عنوان مثال، اگر جلوي آن نوشته باشد ” Always”، مي‌تواند موقعيت مكاني شما را در تمام زمان ها رديابي كند؛ اگر نوشته باشد ” While Using”، به معناي آن است كه مي‌تواند محل شما را در حالي كه برنامه باز است، رديابي كند.

لزوماً نيازي نيست كه دسترسي به موقعيت مكاني براي تمام اين برنامه ها را مسدود كنيد. همان‌طور كه قبلاً هم گفتيم دسترسي به اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني براي عملكرد درست و مفيد برخي از اپليكيشن ها ضروري است اما برنامه هايي كه داراي دسترسي به اين اطلاعات هستند را به خاطر بسپاريد تا در بخش بعدي به شما بگوييم كه چطور بايد اطمينان حاصل كنيد كه اين اطلاعات به صورت عمومي قابل مشاهده نيستند.

نحوه پيدا كردن نرم افزارهايي كه به موقعيت مكاني دسترسي دارند در اندرويد

پيدا كردن اين اطلاعات در Android Oreo بسيار آسان است، براي پيدا كردن برنامه هايي با دسترسي به اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني تنها كافي است كه منوي Settings را باز كنيد. در بخش Security & Location گزينه Location  را بزنيد.

براي ديدن اين برنامه ها  App-Level Permissions را مشخص كنيد.

شما لازم نيست دسترسي به موقعيت مكاني را براي اين برنامه ها غيرفعال كنيد چرا كه ممكن است براي عملكرد درست خود به اين اطلاعات نياز داشته باشند؛ اما برنامه هايي كه مجوز موقعيت مكاني را دارند، بنويسيد چرا كه در بخش بعدي به آنها نياز داريد.

چطور مطمئن شويم كه اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني ما منتشر نمي‌شود؟

مطمئناً غيرفعال كردن سرويس موقعيت مكاني در تلفن همراه مي‌تواند به طور چشمگيري خطرات ناشي از انتشار ناخواسته اطلاعات را كاهش دهد، اما اين كار هميشه شدني نيست و شما بايد تنظيمات نرم افزارهايي كه به اطلاعات مربوط به موقعيت مكاني دسترسي دارند را كنترل كنيد.

به عنوان مثال در فيس بوك، به تنظيمات> تنظيمات حساب> موقعيت مكاني برويد تا متوجه شويد كه آيا اين نرم افزار رديابي جايي هستيد را انجام مي‌دهد يا نه.

Settings > Account Settings > Location

در توييتر، اين اطلاعات را در تنظيمات و حريم خصوصي> محل سكونت و پروكسي (فقط در اندرويد) پيدا خواهيد كرد.

Settings and Privacy > Location and Proxy

در هر برنامه‌اي شما بايد به بخش تنظيمات برويد و سعي كنيد با پيدا كردن بخش مربوط به Privacy يا Location، اجازه رديابي هميشگي و يا انتشار آن را غيرفعال كنيد.

قاعدتاً نرم افزارهايي كه فعاليت آنها بر پايه رديابي موقعيت مكاني است تنظيمات حريم خصوصي پيشرفته تري دارند.  براي مثال در اپليكيشن Strava، تنظيمات حريم خصوصي پيشرفته‌اي وجود دارد كه حفظ حريم خصوصي شما كمك مي‌كند. شما مي‌توانيد انتخاب كنيد كه چه كسي مجاز است فعاليت هاي شما را ببيند؛ همچنين ويژگي‌اي به نام “مكان مخفي ” ارائه مي‌دهد كه به كاربران اجازه مي‌دهد آدرس خاصي را در يك شعاع خاص پنهان كنند؛ اما اين دو ويژگي به طور پيش فرض غير فعال هستند. اين مسئوليت من به عنوان يك كاربر است كه اين سرويس ها را در صورت تمايل فعال كنم. در واقع همه ما بايد حفظ حريم خصوصي بر اساس نيازهاي شخصي خود را جدي بگيريم؛ بنابراين بعد از نصب هر نرم افزار مباحث مربوط با حريم خصوصي را كنترل و تنظيمات آن را انجام دهيد چرا كه گاهي سهل انگاري در اين امر مي‌تواند خطرات زيادي را براي شما به همراه داشته باشد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.