چطور حافظه داخلي گوشي اندرويدي مان را خالي كنيم؟

۱۲ بازديد

پر شدن حافظه

اگر عملكرد گوشي اندرويدي شما كند شده است، شايد به خاطر پر شدن حافظه آن باشد، با ما همراه باشيد تا بدانيد كدام برنامه ها دستگاه شما را كند كرده است.

 

گوشي اندرويدي شما در روزهاي اول سرعت بسيار خوبي داشت و احتمالاً شما هم فكر مي‌كرديد كه هرگز آنقدر حافظه آن را پر نمي‌كنيد كه عملكرد آن كند شود. نگران نباشيد؛ اگر مي‌خواهيد گوشي را سبك كنيد، در اينجا چگونگي پيدا كردن برنامه هايي را كه باعث پر شدن حافظه گوشي شده اند، به شما ياد خواهيم داد.

شما مي‌توانيد از تنظيمات خود گوشي براي اين كار استفاده كنيد و يا يك برنامه شخص ثالث بر روي گوشي خود نصب كنيد. البته بايد ابتداي آموزش اين نكته را يادآوري كنيم كه ممكن است روش‌ها در گوشي‌ها و نسخه‌هاي مختلف اندرويد كمي با هم متفاوت باشند.

چگونه جزئيات فضاي ذخيره سازي گوشي را پيدا كنيم؟

براي پيدا كردن آمار ذخيره سازي در دستگاه خود (مانند يك تلفن Nexus يا پيكسل)، ابتدا نوار اطلاع رساني را پايين بياوريد و روي نماد دايره ضربه بزنيد. (اگر دستگاه گلكسي سامسونگ داريد، به بخش مخصوص اين گوشي برويد.)


به پايين صفحه برويد و روي Storage ضربه بزنيد.

پر شدن حافظه

در اين بخش (Storage) محتوا بر اساس اينكه چه نسخه اي از اندرويد را استفاده مي‌كنيد متفاوت است. Oreo جديدترين نسخه اندرويدي است كه در آن تغييرات بسيار چشمگيري در منوي ذخيره سازي ايجاد شده است كه تفاوت هاي آن را با نسخه قبلي يعني Nougat مرور مي‌كنيم.

در Nougat، دسته هاي Storage بسيار ساده هستند (مانند برنامه ها، عكس ها، فيلم ها و غيره). شما مي‌توانيد بر روي يك دسته ضربه بزنيد و دقيقه همانند نام آن دسته موارد را مشاهده خواهيد كرد كه مي‌توان آنها را بر اساس مقدار نقشي كه در پر شدن حافظه دارند ليست كرد.

با اين حال، در Oreo، گوگل يك رويكرد متفاوت را در اين بخش در پيش گرفته است. شما در بخش Storage هنوز دسته بندي هايي را مشاهده مي‌كنيم اما موارد همگي با يكديگر تركيب شده اند. به عنوان مثال، عكس‌ها و ويديوها در اين نسخه از اندرويد يك دسته دارند و گزينه هايي مانند بازي و فيلم و برنامه هاي تلويزيوني هم وجود دارد.

البته در اينجا يك نكته ديگر هم وجود دارد كه در آن رويكرد Oreo به طور كامل از Nugat متفاوت است: در Oreo به جاي اينكه تمام برنامه ها در زير ورودي «Apps» نشان داده شوند، برنامه ها بسته به نوع كاربري آنها در دسته هاي مختلف قرار مي‌گيرند. به عنوان مثال، تمام برنامه هاي مربوط با عكس و دوربين در دسته عكس و فيلم قرار مي‌گيرند و تمام موارد مرتبط با موسيقي و صوت در دسته اي ديگر و…

اين تغييرات اگرچه ممكن است براي كاربران قديمي اندرويد كمي گيج كننده باشد اما در عين حال، به شما امكان مي‌دهد كه همه برنامه هاي مرتبط را در يك دسته مشاهده كنيد و راحت تر تصميم بگيريد كه كداميك كاربردي نيستند و فقط سبب پر شدن حافظه شده اند.

همچنين لازم به ذكر است كه اگر برنامه به هيچ كدام از دسته هاي ذكر شده مرتبط نباشند، شما آنها را در بخش «ساير برنامه ها» پيدا خواهيد كرد.

 

پيدا كردن Storage در دستگاه هاي گلكسي سامسونگ

روش پيدا كردن Storage و مشاهده ليست مواردي كه سبب پر شدن حافظه گوشي شده اند در گلكسي سامسونگ متفاوت است.
توجه: روشي كه اينجا آموزش داده شده براي Galaxy S8 با Android Nuga است. اگر دستگاه شما يكي ديگر از انواع گلكسي است، ممكن است روش كمي متفاوت باشد.

براي رفتن به منوي تنظيمات، ابتدا نوار اطلاع رساني را پايين بياوريد و روي نماد دنده ضربه بزنيد.

از آنجا، به منوي Device Maintenance برويد.

اين بخش بلافاصله شروع به اجراي چك ليست تعمير و نگهداري دستگاه مي‌كند، اما شما مي‌توانيد به راحتي آن را ناديده بگيريد و فقط روي «Storage» در پايين صفحه ضربه بزنيد.

در اينجا، شما مي‌توانيد برخي از دسته هاي ساده مانند اسناد، تصاوير، صوتي، فيلم ها و برنامه ها را ببينيد.

اپليكيشني كه به شما مي‌گويد كدام موارد باعث پر شدن حافظه شده است

اگر از اطلاعاتي كه در روش‌هاي بالا به دست آورده‌ايد راضي نيستيد و به دنبال يك روش ساده و در عين حال اطلاعات كاربردي تر مي‌گرديد مي‌توانيد از يك اپليكيشن استفاده كنيد. اپليكيشن هاي مختلفي هم در اين زمينه ساخته شده اند اما ما به شما Google Files Go را پيشنهاد مي‌كنيم كه يكي از بهترين نرم افزارها ها در زمينه مديريت فايل ها است. شما مي‌توانيد اين اپليكيشن را از گوگل پلي دانلود كنيد. اين ابزار بسيار عالي براي بررسي آمار فضاي ذخيره سازي دستگاه شما است، مخصوصاً اگر از گوشي هاي گلكسي استفاده مي‌كنيد كه در تنظيمات اجازه نمي‌دهد فايل ها و برنامه ها را بر اساس اندازه مرتب كنيد.

اين نرم افزار را دانلود و نصب كنيد. پس از آنكه Files Go راه اندازي كرديد، بايد مجوزهاي ذخيره سازي و شمارنده و همچنين دسترسي به استفاده براي رديابي برنامه را مجاز بدانيد. پس از انجام اين كارها، آماده بررسي علت پر شدن حافظه گوشي خود شويد.

در حالي كه كاربرد اصلي اين برنامه براي تميز كردن هوشمندانه فضاي ذخيره سازي است، اما اين يك داستان متفاوت براي يك روز ديگر است. شما اكنون به دنبال بخش Files هستيد. روي آن گزينه در پايين صفحه ضربه بزنيد.

اين بخش فوق العاده ساده است: در آن دسته هاي تقسيم شده را مشاهده مي‌كنيد. بر روي هر كدام كه ضربه بزنيد مي‌توانيد ببينيد چه چيزي باعث پر شدن حافظه گوشي در هر دسته شده است.

در حال حاضر، بخش مهم اين است: اگر مي‌خواهيد گزينه ها را بر اساس اندازه مرتب كنيد، روي سه خط در گوشه سمت راست بالاي صفحه ضربه بزنيد، سپس گزينه «اندازه» را انتخاب كنيد.

خب به همين راحتي شما مي‌توانيد ببينيد كه چه چيزي بيشترين فضا را اشغال كرده است. حتي مي‌توانيد ببينيد كه اين برنامه را آخرين بار كي استفاده كرده‌ايد. حالا كه متوجه شديد كه چه چيزي سبب پر شدن حافظه گوشي شما شده است، مي‌توانيد كاملاً از شر آن خلاص شويد. حذف فايل‌هايي كه نياز نداريد و حذف برنامه هاي بلا استفاده را شروع كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.