پرتاب موشك فالكون هوي اسپيس ايكس، از برخي جهات موفقيتي فوقالعاده بود. اما يكي از جوانبي كه باعث شد اين رويداد، تا اين حد تأثيرگذار باشد، نبوغ بازاريابي آن بود.
در همين لحظه، رودستر تسلاي شخصي ايلان ماسك، با يك رانندهي مصنوعي به نام استارمن كه لباس فضانوردان را هم به تن دارد، در فضا در حال حركت است. روي داشبورد خودرو پيام جالبي نوشته شده: «وحشت نكن». يك نسخه از «راهنماي مسافران مجاني كهكشان» نيز در جعبهي داشبورد گنجانده شده است و براي تكميل اين تصوير، آهنگ Space Oddity ديويد بوي از راديوي خودرو پخش ميشود.
همهي اين جزئيات، درواقع استفادهي كاربردي از يكي از مهمترين مفاهيم بازاريابي است: ارزش ويژهي برند.
ارزش ويژهي برند (Brand Equity) مفهومي مهم است كه ميكوشد يك ارزش مالي واقعي را به برند نسبت دهد. چهار عنصر كلاسيك ارزش برند عبارتاند از:
- آگاهي از برند
- درك و شناخت كيفيت برند
- وفاداري برند
- تداعي برند
بهعنوان مثال، نام، لوگو و شعار برند نايك، از ارزش مالي و بازاريابي بينظيري برخوردار است. به عبارتي، برند نايك با ارتقاء سطح آگاهي مصرفكنندگان از كيفيت محصولات، كسب وفاداري آنان و همچنين برقراري ارتباطات مثبت با مخاطبان خود، موفق شده است از رقباي خود پيشي بگيرد و يك دارايي مالي كلان خلق كند.
حالا برند تسلا، اسپيس ايكس و حتي برند شخصي كارآفرين آنها، يعني «ايلان ماسك»، با پرتاب موشك فالكون هوي، ارزش بسياري بيشتري پيداكرده است.
بياييد موفقيت تسلا رودستري را كه همراه با استارمن و آهنگ ديويد بوي در حال چرخش در فضا است، در دو عنصر اصلي ارزش ويژهي برند بررسي كنيم.
نقش ارتباطات رسانهاي در فرآيند آگاهي از برند
اسپيس ايكس و تسلا، به كمك پوشش وسيع رسانهاي از تصاوير رودستر معلق در فضا، توجه جهان را به سمت خود جلب كردند و سطح آگاهي از برندشان را بهشدت بالا بردند. بسياري از افرادي كه پيشازاين هيچ اطلاعي از برنامههاي شركتهاي تسلا و اسپيس ايكس يا خود ايلان ماسك نداشتند، حالا بهخوبي اين نامها را به ياد ميآورند. فكر ميكنيد اگر از يك جوان امروزي، سؤالي در مورد سفر فضايي بپرسيد؛ پاسخ شما را با كلمهي كليدي «ناسا» خواهد داد؟ خير. جواب او مسلماً ايلان ماسك يا اسپيس ايكس است. بله، مأموريت بازاريابي بهخوبي به پايان رسيده است.
اسپيس ايكس مرتباً فيدهاي زندهاي از اين رويداد به اشتراك ميگذارد كه واقعاً آگاهي عمومي را بالاتر ميبرد. وقتي ميبينيم كه بسياري از وبسايتها ازجمله يوتيوب، اين فيدهاي زنده را همزمان پخش ميكنند، متوجه ميشويم كه اسپيس ايكس از روابط عمومي (PR) رايگان عظيمي نيز بهره ميبرد.
كارآفرينان ميتوانند از استراتژيهاي فوق، به نكتهي مهمي پي ببرند: ارتباطات قوي با رسانهها و حتي ارائهي منابع رايگان به آنها (مثل فيدهاي لايو) قطعاً به برند شما كمك ميكند.
بهعلاوه شركت شما هميشه بايد اقدامات جالب و هيجانانگيز خود را با رسانهها به اشتراك بگذارد. محتوايي كه رسانهها منتشر ميكنند، ميتواند در ارتقاء برند شما نقش مهمي بازي كند. در حال حاضر منابع آنلاين بسياري وجود دارند كه به شما كمك ميكنند محتواي مناسبي براي رسانهها آماده كنيد. شما بايد بهطور منظم با رسانهها در ارتباط باشيد و محتواي سنجيدهي خودتان را براي آنها ارسال كنيد. هرزماني كه كسبوكارتان يك رويداد خاص در پيش دارد، از فرصت استفاده كنيد و اطلاعرساني كاملي در مورد مراسم مذكور داشته باشيد. اين امر آگاهي از برند شما را تقويت ميكند.
تداعي مثبت برند، ارزش كسبوكار شما را افزايش ميدهد
نقش رويداد پرتاب فالكون در تداعي نامهاي اسپيس ايكس، تسلا و ماسك، وراي يك كنجكاوي سرگرمكننده بود. بله، عدهاي هنوز هم جوانب منفي ماجرا را به خاطر ميآورند؛ مثل از دست دادن مدار مريخ. عدهاي هم همهي اين اتفاقات را صرفاً به چشم يك آزمايش مهارت و شجاعت ميبينند.
بااينحال اكثر مردم، پرتاب فالكون را يك لحظهي شگفتانگيز و فوقالعاده در تاريخ ميدانند. تأثيري كه دقيقاً به معني تداعي مثبت برند است و ارزش شركت را بهطور چشمگيري افزايش ميدهد.
تصور يك خودروي معلق در فضا كه در حال پخش موسيقي است، تا چه حد ميتواند سرگرمكننده و هيجانانگيز باشد؟ درعينحال نميتوان فراموش كرد كه موفقيت تكنيكي پرتاب موشك و رها شدن رودستر؛ نقشي كليدي در اين تداعي مثبت بازي ميكرد. همانطور كه ميدانيم، دو بوستر موشك با موفقيت فرود آمدند و مجدداً قابلاستفاده هستند. ركورد سنگين بازديدكنندگان پخش آنلاين، نويدبخش آيندهي روشن صنعت پروازهاي فضايي خصوصي است.
تداعي مثبت برند، ارزش يك كسبوكار را افزايش ميدهد و شما بايد اين استراتژي را در برنامههاي آتي شركتتان لحاظ كنيد.
اطمينان حاصل كنيد كه همه تراكنشها و حركات، تبليغات و ارتباطات شما، باعث ميشود تصوير برندتان در ذهن مردم ماندگارتر شود. در اين راستا بايد به نكات ساده نيز توجه كنيد. آيا تعاملات بخش پشتيباني محصولات شركت شما، روي خدمت به مشتريان متمركز شده است؟ آيا مزاياي رايگاني براي كمك به مشتريان (و حتي جامعه) در نظر گرفتهايد؟ آيا تبليغات شركتتان، تداعي مثبتي در ذهن بينندگان به وجود ميآورد؟
شك نداشته باشيد كه توجه به زواياي مختلف ارزش ويژهي برند، مزاياي بيشماري براي كسبوكارتان به همراه خواهد داشت.