چند دقيقه با سيمولاكرا؛ تكنولوژي تا چه حد مي تواند بي رحم باشد؟

۳۷ بازديد

سيمولاكرا (Simulacra) عنوان كوتاهي نيست و سازنده در اين مدت سعي كرده به مباحث گوناگوني در اثرش بپردازد اما چيزي كه بازي بيشتر از همه به آن پرداخته تكنولوژي، دنياي آنلاين و نگاه به آن ها از يك دريچه ديگر است: «همه اين ها بخشي از بازي در فضاي مجازي هستند، مگر عكس هاي پروفايل مان ورژني بهتر از خودمان نيستند؟»

سيمولاكرا به نوعي ادامه معنوي سارا گم شده (SIM - Sara Is Missing) به حساب مي آيد كه دو سال پيش منتشر شد و به خاطر ايده جالبش توانست ميان كليشه هاي ترسناك اسمارت فون ها يك تجربه كوتاه اما متفاوت به وجود بياورد. در اين بازي موبايل دختري با نام سارا را پيدا مي كرديد و بايد با جستجوي تلفن همراهش از سرنوشت او سر در مي آوريد.

به نظر مي رسد اين نوع گفت و گوها فقط محدود به ايران نيستند

سيمولاكرا هم همينگونه است، در اينجا نيز به صورت عجيبي موبايل دختري با نام آنا (Anna) به دستان شما افتاده و بعد از نمايش ويديويي از وي تصميم مي گيريد عكس ها و اس ام اس هايش را بخوانيد، با نزديكانش ارتباط برقرار كنيد و به شبكه هاي اجتماعي كه او فعاليت دارد سر بزنيد تا شايد سر نخي از گمشده داستان به دست بياوريد.

در واقع تمام بازي درون موبايل اتفاق مي افتد و همين مسئله هم باعث شده تا نسبت به بقيه عناوين سبك متن محور (Text Based) بازي بيشتر از تصاوير، ويديوها و صدا استفاده كند و وجود جمله هاي فراوان بازيكن را خسته نكند. الماني كه در سارا گم شده هم آن را ديديم اما با سيمولاكرا، شاهد ابعاد گسترده تر آن در كنار يك داستان پر شاخ و برگ تر هستيم.

بازي شروع مرموزانه خوبي دارد، كاراكترهايش را به درستي وارد داستان مي كند و به آن ها هويت هاي مختلف مي بخشد، هر تصميمي كه بگيريد يك نتيجه متفاوت خواهد داشت و البته در لا به لاي روايت قصه اصلي، به نكاتي مي پردازد كه در جامعه امروزي خيلي زياد آن را ميبينيم.

همچنين پازل ها درگيركننده تر شده اند و در موبايل آنا، بخش هاي بيشتري براي جستجو وجود دارد. همين پرداخت گسترده تر به عناصري غير از كلمات و البته دادن آزادي خيلي زيادتر در انتخاب تصميمات، سيمولاكرا را به يك قدم رو به جلو براي بازي هاي اصطلاحا «موبايل هاي گمشده» (Lost Phone) كه البته خودشان زير مجموعه سبك متن محور هستند، كرده است.

سيمولاكرا

در لاتين، Simulacra به معناي يك شباهت وهمي و خيالي است

نمي خواهيم سيمولاكرا را عنواني بي نقص جلوه دهيم. در اين سبك (تركيب عناصر ترسناك با المان هاي متن محور) بازي بيش از اندازه طولاني مي شود و گاهي اقات از رمق مي افتد. از طرفي بازيگرها، به غير از خود آنا (در سيمولاكرا از تصاوير، ويديوها و صداهاي واقعي استفاده شده است) بازي ماندگاري از خود به جاي نمي گذارند.

با اين حال هيچكدام از مشكلاتي كه گفتيم باعث نمي شوند تا سيمولاكرا به هدفش نرسد. ساخته جديد استوديو استوديو كايگان گيمز (Kaigan Games) همانند برادر بزرگترش، بازيكن را درگير داستان مي كند و او را به ماجراجويي هيجان انگيز/روانشناسانه مي فرستد كه پايانش را خودش با تصميم هايش بايد رقم بزند.

اگر به زبان انگليسي تسلط نسبي داريد و از علاقه مندان به آثار ترسناك/هيجاني، خارج از كليشه هاي هميشگي هستيد سيمولاكرا براي شما ساخته شده است. بازي همان ويژگي هاي جذاب سارا گم شده را اما اين بار در ابعاد بزرگ تر ارائه مي دهد و اين معجون همچنان مي تواند آدرنالين خون تان را بالا ببرد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.